‘Bewust de wereld in’ vormt de kern van het onderwijs van Melanchthon Berkroden.

Wij bereiden iedere leerling – in alles wat wij doen en laten – voor op een volgende stap in zijn/haar leerloopbaan en het maatschappelijk leven. Onze leerlingen leren:

–    met het oog op het behalen van het diploma (kwalificatie);

–    voor persoonlijke ontwikkeling (vorming);

–    als voorbereiding op de maatschappij (socialisatie).

 

Onze christelijke identiteit

‘Je mag er zijn en je doet ertoe’ is het Melanchthon-brede credo en duidelijk voelbaar op onze school. Wij zijn ervan overtuigd dat verschillen tussen mensen, zowel leerlingen als docenten, leerzaam zijn. In de open en veilige sfeer van onze school zijn we ondanks onze verschillen met elkaar verbonden. Docenten én leerlingen halen het beste bij zichzelf en anderen naar boven. Iedereen kan zichzelf zijn op school. We gaan respectvol met elkaar en elkaars spullen om. We praten met elkaar en niet over elkaar.

 

Word jezelf

De maatschappij verandert voortdurend en snel. Om leerlingen goed voor te bereiden op hun rol in de toekomst leren wij hen o.a. keuzes maken, reflecteren, analyseren en presenteren (21e eeuwse vaardigheden). Wij staan naast hen op weg naar zelfsturing en eigenaarschap. De ruggengraat van ons onderwijs is loopbaanleren (LOB). Wij bieden alle leerlingen een breed aanbod aan vakken. Zij maken binnen en buiten de school kennis met de diversiteit van het bedrijfsleven in de regio. Leerlingen gaan vaak op pad, lopen veel stages en voeren regelmatig mentor- en groepsgesprekken. Zo ontdekken zij de wereld én zichzelf. Gaandeweg maken leerlingen keuzes die bij hen passen, op weg naar een succesvolle overstap naar het vervolgonderwijs in mbo en havo.

 

Onderwijs dat bij jou past

Wij bieden modern onderwijs met veel aandacht voor de 21e eeuwse vaardigheden. Wij gebruiken leermiddelen waarbij het leren centraal staat en de leerlingen eigen keuzes maken. Leerlingen werken met digitale leermiddelen onder andere met een iPad en krijgen instructie en begeleiding op hun eigen niveau.

 

Van goed naar beter

Berkroden is een lerende organisatie. Daarbij vragen we ons regelmatig af wie we als school willen zijn, waar we staan en wat we willen verbeteren. We maken plannen, zijn voortvarend in de uitvoering, toetsen hoe het gaat en stellen indien nodig onze koers bij. Directie, medewerkers, ouders en leerlingen werken samen aan het continu verbeteren van de kwaliteit van de school en het onderwijs.

 

Leren voor het leven

Op Berkroden ontvangen onze leerlingen niet alleen een waardevol diploma. Zij bouwen tijdens hun schooltijd, samen met docenten, leerlingen en ouders, aan zichzelf. Leerlingen die Berkroden verlaten, hebben een basis gelegd om zich te kunnen ontwikkelen tot een compleet mens. Ze zijn klaar voor een samenleving die voortdurend in beweging is en waaraan ze zelf meebouwen.

 

Onze principes

  • Het beste wat je kunt worden is… jezelf. Daarom maken leerlingen voortdurend keuzes over hun eigen toekomst.
  • Wat wil je, waar sta je, waar wil je beter in worden? Dit zijn centrale vragen die leerlingen en het team van Berkroden zichzelf stellen.
  • Wij staan naast leerlingen en praten mét hen, in plaats van over hen.
  • Docenten leren je te kijken, maar je moet het zelf zien.
  • Eigentijdse leermiddelen stellen de leerling centraal en bereiden hen voor op de moderne maatschappij.
  • Op Berkroden leer je voor het leven.

Onze onderwijsvisie is hier ook te downloaden als document:  Visie Melanchthon Berkroden