Dinsdag 15 mei, 9 uur ’s morgens. De heer G. Eising, inspecteur bij het Ministerie van Onderwijs, stelt zich voor en licht het doel van het bezoek van de Inspectie toe: “Wij komen informatie halen over jullie plaatsingsbeleid. Voor de Inspectie is jullie school namelijk enorm interessant, omdat jullie zowel in de onderbouw, als in de bovenbouw veel leerlingen op een hoger niveau krijgen dan dat ze binnen komen; jullie doen dus iets enorm goed en daar zijn wij benieuwd naar!”

“We gaan geen oordeel geven vandaag, maar we blijven inspecteurs… dus we willen ook graag laten weten wat we vinden van wat we te horen gaan krijgen”, zegt de heer Eising als ook zijn collega, mevrouw I. Kloosterman, zich heeft voorgesteld.
Er ontstaat een interessant gesprek over hoe leerlingen bij ons binnen komen, hoe wij de dossiers lezen en de informatie verwerken, hoe we leerlingen monitoren en begeleiden en uitdagen om het beste uit zichzelf te halen.

“Jullie hebben veel leerlingen die een diploma behalen op een hoger niveau dan dat ze binnenkomen, of vakken op een hoger niveau afronden. Wat doen jullie zo goed in de bovenbouw?” Het antwoord is dat we dat niet pas doen in de bovenbouw; leerlingen begeleiden begint al in leerjaar 1.

Na een halve dag gesprekken voeren, krijgen we een terugkoppeling. Beide inspecteurs sommen op:

  • “Wij zijn zeer tevreden, en jullie mogen best nadrukkelijker naar buiten treden met wat jullie hier presteren! Daarin zijn jullie te bescheiden over wat jullie hier doen!”
  • “Jullie behalen veel leerwinst doordat jullie de leerlingen echt kennen en monitoren! Die leerwinst is echt veel hoger dan op andere scholen en – nog belangrijker – wij zijn ervan overtuigd geraakt dat dit niet komt doordat jullie leerlingen een te laag advies hebben gekregen van hun basisschool, maar dat komt echt door jullie team en deze schoolleiding!”
  • “Het gesprek met de leerlingen was zó bijzonder; echt heel mooi, wat een fantastische leerlingen hebben jullie! We hebben maar weinig meegemaakt dat leerlingen beamen wat de schoolleiding zegt! Ze zijn open, vriendelijk en eerlijk. En dat zegt heel veel over de veiligheid op school! Zij vinden deze school heel veilig! Ze waren soms ook best kritisch: ze vinden dat jullie wel streng zijn en hen erg in de gaten houden… maar ze zien ook dat ze daarmee worden geholpen!”
  • “Laat de Inspectie weer eens een kwaliteitsonderzoek doen, jullie zijn namelijk echt heel goed en wij willen graag ‘goede voorbeelden’ hebben!”

Natuurlijk zijn wij wel trots en dankbaar om dit te horen van deze inspecteurs, het is altijd fijn om te horen dat wordt opgemerkt dat we het goed doen. Maar de inspecteurs noemden ook een aandachtspunt: “Jullie zij-instroom is gigantisch, veel leerlingen die het niet redden op een andere school, komen in leerjaar 2 of 3 bij jullie. Het zal veel extra inzet kosten om hen mee te krijgen in jullie manier van werken en het zou beter zijn als zij gelijk bij jullie starten.” 
Tja, dat zeggen die leerlingen zelf ook meestal…