Project Middeleeuwen

In tijden van corona zijn er vaak zoveel beperkingen, dat we veel leuke activiteiten niet kunnen organiseren. Lesgeven, soms online of anders in halve klassen, is vaak het maximale wat we kunnen en mogen doen.

In leerjaar 1 staat elk jaar een project gepland over de Middeleeuwen, de periode van ca. 500 – 1500 na Christus. Hoogtepunt is een bezoek aan het Muiderslot, een kasteel dat in die periode is gebouwd. Door er zelf doorheen te lopen ervaar je nog beter hoe dat in de Middeleeuwen geweest was. Maar ja… dit jaar geen Muiderslot helaas.Maar dat weerhoudt ons er niet van om toch een project te organiseren over de Middeleeuwen; even wat anders dan ‘gewoon lessen in lokalen’ is ook al heel fijn!

De leerlingen waren ingedeeld in gildes (een soort vakbond) en gingen vandaag 5 verschillende ambachten uitvoeren, zeg maar beroepen, of workshops. Bij kunst & cultuur werd ‘monnikenwerk’ gedaan: het versieren van een initiaal. Voor mens & maatschappij moest een moord worden opgelost bij een baljuw (burgemeester) en voor Nederlands gingen de leerlingen aan de slag met spreekwoorden en gezegden. En de leerlingen keken naar de film ‘Kruistocht in spijkerbroek’, waarin goed zichtbaar werd welke uitvindingen in de loop der tijd ons leven hebben beïnvloed – met speciale aandacht voor de uitvinding van medicijnen en… vaccins! Hoe bedoel je: tijdloos!?

Maar het belangrijkste was dat de leerlingen nu toch zelf hebben kunnen ervaren hoe het leven eruit zag in de Middeleeuwen… en dus ook hoe goed we het nu hebben!

Jij bent belangrijk!

Kan je meer, dan doe je meer

‘Extra’ is hier heel gewoon

Duidelijke regels, waar we ons aan houden

Uitgeroepen tot ‘Excellente School’