Bij het vak muziek denken veel mensen aan het slaan op een triangel, het blazen op een blokfluit en het zingen van een canon. En natuurlijk luisteren naar alleen maar klassieke muziek. Op Mavo Schiebroek hebben we er voor gekozen het vak muziek anders in te richten.

Drie onderdelen van Muziek

Wij denken dat je met muziek drie dingen kunt doen: er naar luisteren, er over praten en het zelf maken. Wij vinden dus dat je tijdens de muziekles steeds met deze drie onderdelen van muziek bezig moet zijn. Het mooie van muziek maken, zeker als je dat met een groep doet, is dat je dan ook automatisch naar muziek luistert en er vooraf over hebt nagedacht en gesproken. Het samen muziek maken is dan ook het uitgangspunt. En wat voor soort muziek dat is, mag je uiteindelijk zelf kiezen.

In het eerste jaar gaan we op zoek naar de basis. Hoe zit muziek in elkaar? Hoe kunnen we dit opschrijven en hoe moeten we dit lezen? En hoe maken we daar dan goed klinkende muziek van? Op welke instrumenten kan dat en hoe moet dat dan? Deze, en nog veel meer, vragen worden beantwoord, ook al lijkt het soms in het begin wel lastig. Je maakt een begin om samen met anderen muziek te maken. Het keyboard zal het meest gebruikte instrument zijn, maar je mag natuurlijk altijd je eigen instrument meenemen als je dat prettiger vindt.

melanchthon_mavo_schiebroek_echt_mooij_fotografie-37-small

Theorie en werking van Muziek

In het tweede jaar is het de bedoeling dat je, naast verder luisteren dan je oor diep is, ook gaat spelen op andere instrumenten. Iedereen gaat een basisritme drummen, basloopjes op de basgitaar spelen, een paar akkoorden op de gitaar gebruiken. Er wordt een aantal tips en handigheidjes (muziektheorie) uitgelegd waarmee je zelf, in een echt bandje, je zelfgekozen (pop)liedje kunt gaan naspelen. Aan het einde van het tweede jaar kun je kiezen om in het derde jaar verder te gaan met muziek óf met tekenen.

In het derde jaar, als je dus voor muziek gekozen hebt, gaan we ook wat dieper in op de theorie en de werking van muziek. Hoe kan het dat je van het ene liedje zo vrolijk, en van het andere zo droevig wordt? Hoe krijg je die emotie in je muziek? Daarna probeer je of je dat in je eigen compositie/song ook voor elkaar kan krijgen. Ook jouw organisatietalent en de manier van samenwerken wordt verder uitgedaagd. Je zal steeds vaker met andere mensen musiceren waardoor je steeds weer andere problemen moet oplossen. Aan het eind van het derde jaar kun je er voor kiezen om ook daadwerkelijk officieel eindexamen voor het vak muziek te gaan doen.

melanchthon_mavo_schiebroek_echt_mooij_fotografie-205-small

Eindexamen in het vak Muziek

In het vierde jaar is het een muzikaal feestje. Iedereen heeft in de afgelopen drie jaar zijn of haar eigen talenten ontdekt, en die worden nu allemaal bij elkaar gebracht. Tijdens het eindconcert wordt dit wel duidelijk. Wij vinden als school het vak muziek belangrijk omdat je niet alleen muzikaliteit, maar ook talentherkenning, zelfstandigheid en zelfs andere hersenactiviteiten ontwikkelt. Mavo Schiebroek is dus niet voor niks een van de weinige scholen in Nederland, waar je eindexamen in muziek kunt doen. Omdat je ook een schriftelijk eindexamen, dat grotendeels uit luistervragen bestaat, gaat maken, zal er ook aan de muziektheorie flink aandacht moeten worden besteed.

Nu lijkt het misschien alsof we van iedere leerling een topmuzikant willen maken. Dat willen we wel, maar eisen we niet. Wij bieden de mogelijkheden, aan jou om die te grijpen. Wat we wel verwachten, is dat iedere leerling laat zien dat het muziek maken steeds beter en makkelijker gaat. Deze individuele stijgende lijn, wordt beoordeeld. Maar vergeet niet dat het samen muziek maken méér van je vraagt dan alleen je “eigen dingetje” doen. Je moet naar elkaar luisteren, creatieve oplossingen verzinnen voor wat niet lekker klinkt, jezelf en anderen dwingen tot oefenen met elkaar, afspraken maken en die ook nakomen. Ook deze handigheidjes sluipen er, door veel oefenen, spelenderwijs in.

melanchthon_mavo_schiebroek_echt_mooij_fotografie-34-small

En, omdat je deze in de vervolgstudie en de rest van je leven ook zeker nodig gaat hebben, is het aanleren van juist deze vaardigheden, een belangrijk doel binnen het vak muziek.