De voorzitter van het GreenTeam ondertekent namens de leerlingen van Melanchthon Bergschenhoek de intentieverklaring met Eco-Schools

Vanaf maandag 6 januari neemt Melanchthon Bergschenhoek officieel deel aan het Eco-Schoolsprogramma. Eco-Schools is het wereldwijde programma waarvanuit leerlingen EcoLogisch denken en doen uitdragen. Met behulp van zeven stappen onderzoeken leerlingen de school en werken ze aan acties om deze te verduurzamen, waarna de school na twee jaar de Groene Vlag mag hijsen. De Groene Vlag is het internationale keurmerk voor duurzaamheid op scholen. Melanchthon maakt hiermee deel uit van een netwerk dat in 68 landen actief is.

Getekende intentieverklaring

Het jaar werd feestelijk ingeluid op de middelbare school in Bergschenhoek. Leerlingen van het zogenoemde GreenTeam hulden zich in groene kledij en versierden de school met de eerste van hopelijk vele planten. Ouders, leerlingen, docenten en management trapten in de aula gezamenlijk af met een Kahoot! waarmee de hele school hun kennis op duurzaamheid testte. Het officiële moment vond plaats in de aanwezigheid van Hak van Nispen van Eco-Schools, leerlingen van het GreenTeam van Melanchthon Bergschenhoek en Gesinus Hospes, directeur Melanchthon Bergschenhoek. Zij tekenden de intentieverklaring waarmee de school officieel het emaille bordje “Eco-School” een plaats mag geven.

GreenTeam

Bij Melanchthon Bergschenhoek staan leerlingen aan het stuur bij de duurzame veranderingen binnen de school: ‘student led change’. In aanloop naar de officiele aftrap van het programma is een GreenTeam gevormd; een groep leerlingen die namens de school een duurzaamheidsscan gaat uitvoeren waarbij zij de school de komende jaren nauwkeurig onder de loep neemt. Er wordt bijvoorbeeld gekeken hoe er in de school met afval, energie en water wordt omgegaan. Vervolgens wordt gekeken hoe de school én de schoolomgeving verduurzaamd kan worden.

Voor de toekomst

Het is de verwachting van Melanchthon Bergschenhoek dat zij als Eco-School de leerlingen nog meer te bieden heeft. “Het betekent een verrijking voor het onderwijs omdat leerlingen in de gelegenheid gesteld worden de school en elkaar te ondersteunen in verduurzaming,” aldus Hospes. Een student led change die van harte ondersteund wordt door het docentenkorps. Een van de schoolmotto’s wordt hiermee op een bijzonder actuele manier waargemaakt: “Je mag er zijn, je doet ertoe!” Nu en in de toekomst.