Leerlingen Melanchthon Bergschenhoek ontwikkelen game voor FuzeField

Hoe het begon…

Talloze wetenschappelijke studies hebben gedurende vele decennia aangetoond dat lichaamsbeweging de doorbloeding van de hersenen verbetert, wat onze capaciteit verhoogt om nieuwe informatie en signalen te verwerken. Gedurende dertig jaar heeft Eric Herber actief speel- en beweegruimtes gecreëerd tijdens zijn gymlessen, terwijl hij de maatschappij zag digitaliseren. Met de opkomst van schermverslaving en sedentaire levensstijlen onder kinderen, ontwikkelde hij de ‘Beweeg Tegels’. Deze eenvoudige tool werd met groot enthousiasme ontvangen door kinderen toen ze op openbare plekken werden geïntroduceerd, en dit vormde het begin van FuzeField.

FuzeField is gegroeid met een team van experts uit diverse disciplines, en de ‘Beweeg Tegels’ zijn geëvolueerd van eenvoudig vrij bewegen naar actief bewegend leren. Naast het bevorderen van cognitieve vaardigheden, brengt ‘Fuzen’ ook meer plezier, focus, zelfvertrouwen en verbeterde kennisverwerking met zich mee.

‘From scratch’

Eric blijft streven naar de ontwikkeling van FuzeField. Om dit te realiseren, heeft hij leerlingen van het Technasium van Melanchthon Bergschenhoek uitgedaagd om een educatief spel met verschillende niveaus te ontwikkelen. De leerlingen hebben deze uitdaging met enthousiasme aangepakt en zijn aan de slag gegaan met de eerste concepten. Eric heeft hun voortgang nauwlettend gevolgd en uit de ideeën een selectie gemaakt waaraan de teams verder werkten.

Onlangs hebben de teams hun scratch-spellen gepresenteerd en toegelicht. De 21 presentaties varieerden van veelbelovende ideeën die nog verbetering behoeven tot uitwerkingen die Eric’s enthousiaste lof oogstten. Hij merkt op: “Hoewel ik al veel heb gezien, blijven leerlingen me positief verrassen, vooral wanneer ze kunnen gedijen in een uitdagende educatieve omgeving zoals deze school.”

Enkele opmerkelijke aspecten van de presentaties waren onder meer: introductiefragmenten voorafgaand aan het spel, digitale zelfgetekende afbeeldingen van historisch correcte oorlogsvliegtuigen en fantasiewezens, en teams van leerlingen die als eenheid hun project en product presenteerden.

Wordt vervolgd!

Met de docenten is overeengekomen dat alle Scratch-projecten en SB3-bestanden naar FuzeField zullen worden gestuurd. Deze zullen worden geconverteerd en beoordeeld, waarna de top 3 tot 5 bekend zal worden gemaakt. Na de realisatie van de games zal toestemming worden gevraagd aan de makers om deze games op alle FuzeFields in Nederland te laten draaien! Bovendien zullen de makers van deze spellen een gratis toegangsbewijs ontvangen voor het Nationaal VideoGame Museum (NVGM) in Zoetermeer. Daar kunnen ze hun eigen game in real-life formaat spelen. Dat is top, toch?

Hier leer je wat je in de toekomst nodig hebt en wat je wilt ontwikkelen

Een veilige, vertrouwde school waar je goed kunt leren

Inspirerend onderwijs waar je het beste uit jezelf haalt

Op Bergschenhoek kennen we elkaar en nemen we de tijd voor elkaar

Maak je eigen keuzes: wat kun je en waarin ben je geïnteresseerd?

Een open gebouw met fijne ruimtes en moderne leermiddelen

Bereid je voor op een mooie rol in de samenleving