Begeleiding en ondersteuning
Op de Melanchthon Business School vinden we leerlingbegeleiding erg belangrijk. Alle leerlingen hebben hun eigen mentor waar ze altijd bij terecht kunnen. Daarnaast hebben we een ondersteuningscoördinator, een vertrouwenspersoon en een schoolmaatschappelijk werker. We hebben goede contacten met organisaties buiten de school die gericht zijn op het welzijn van jongeren, zoals jongerenwerk en de wijkagent.
Dyslexie
Er wordt aan het begin van het schooljaar een dyslexiescreening gehouden onder alle leerlingen. Als een leerling dyslectisch is, houdt iedere docent daar rekening mee. De leerling krijgt een dyslexiepas. Op deze pas staat dat de leerling recht heeft op extra tijd bij de toetsen en, indien nodig, remedial teaching.
Extra ondersteuning rekenen en taal
Alle leerlingen krijgen extra rekenvaardigheden tijdens het vak wiskunde en ook leesvaardigheid maakt onderdeel uit van de lessentabel.
Inzet schoolhonden en andere dieren
Op de Melanchthon Business School zijn schoolhonden aanwezig. Deze honden hebben allen een assessment gedaan om op school aanwezig te mogen zijn. Deze sociale hulphonden ondersteunen leerlingen onder andere bij faalangst en sociaal emotioneel welbevinden. Daarnaast helpen ook de andere aanwezige dieren bij de algemene ontwikkeling van de leerlingen.
Medicijn protocol
Indien leerlingen tijdens schooltijd bijzondere medische zorg nodig hebben (o.a. medicatie) dan handelen wij volgens ons: Protocol medisch handelen en medicijngebruik
Sociale veiligheid
Bij Melanchthon pakken we pesten aan volgens ons Melanchthon anti-pestbeleid 2020-2024
Huiswerkbegeleiding
Op onze school hebben we een ervaren groep docenten die leerlingen ondersteunen bij het plannen, maken en leren van het huiswerk. Dit gebeurt in eerste instantie tijdens de mentorles, maar ook tijdens de overige lessen geven de docenten aan hoe de aangeboden stof voor hun vak het beste geleerd kan worden. Aanvullend is er ook huiswerkbegeleiding voor leerlingen die dat nodig hebben.
Studievoortgang
Natuurlijk zijn er regelmatig leerlingbesprekingen waarbij de lesgevenden, de mentoren, het afdelingshoofd en de ondersteuningscoördinator overleggen over de studievoortgang en het welbevinden van de leerling. Zo kunnen we meteen actie ondernemen als dat nodig is.
Remedial teaching
Leerlingen die problemen hebben met lezen, spelling of rekenen krijgen in kleine groepen extra steunlessen RT (Nederlands en/of wiskunde).
Ondersteuningscoördinatoren
De ondersteuningscoördinatoren en de zorgteams zorgen voor de juiste hulp bij (ernstige) problemen. Onze ondersteuningscoördinatoren zijn:
Mevr. T. van der Burg [email protected] – onderbouw
Mevr. E. Ottevanger [email protected] – bovenbouw
Schoolmaatschappelijk werk
Schoolmaatschappelijk werk en de jeugdverpleegkundige zijn beschikbaar bij problemen die niet van onderwijskundige aard zijn, en die niet door de mentor of de teamleider zijn op te lossen.
Vertrouwenspersoon
Bij de vertrouwenspersoon kan iedereen terecht die te maken krijgt met ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon kan ook helpen bij het oplossen van problemen tussen en met medewerkers en leerlingen. Op de Melanchthon Business School zijn de vertrouwenspersonen mevrouw J. Rothuizen, [email protected] en de heer O. Alblas, [email protected]
Samenwerkingsverband KoersVO
Onze school is aangesloten bij het samenwerkingsverband Koers VO. Mocht u vragen hebben over passend onderwijs, dan kunt u deze natuurlijk altijd stellen aan de school. Mocht de school uw vraag op dat moment niet of niet naar tevredenheid kunnen beantwoorden, kunt u deze ook voorleggen aan het Ouder- en Jeugdsteunpunt van Koers VO. Op de website vindt u informatie over passend onderwijs en er is de mogelijkheid om contact hebben.