Melanchthon Schiebroek vergroot taal- en rekenbewust onderwijs
Sla de krant open, kijk naar de televisie, swipe op de telefoon, luister naar de radio:
de nieuwsberichten buitelen over elkaar heen: de taalvaardigheid van de Nederlandse jongeren gaat hard achteruit. Natuurlijk wordt er hier en daar ook genuanceerd, maar ook de docenten op Melanchthon Schiebroek merken dat veel leerlingen lezen lastig vinden. (Toets)vragen worden bijvoorbeeld niet altijd begrepen en lange teksten matig gelezen.
‘Alle vakken worden taliger’
Taal is een van de vier basisvaardigheden – de andere drie zijn rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid – die op school veel aandacht krijgen. Momenteel werkt Melanchthon Schiebroek onder leiding van een professionele en gerenommeerde externe partij (onderwijsontwikkelings- en adviesbureau CPS) aan een analyse van onze leerlingen:
Wat gaat er goed en wat gaat er mis? En wat moeten we doen om dat te verbeteren?
Dit proces is niet alleen gericht op de leerling, maar zeker ook op alle vakdocenten.
‘Alle vakken, en dus ook wiskunde, natuurkunde en economie, enzovoort, worden steeds taliger. Er wordt bij alle vakken steeds meer een beroep gedaan op de taalvaardigheid van de leerling. En dus ook op die van de docent’, aldus Bob Coenraats, één van de twee begeleiders van CPS. Samen met zijn collega Els Loman zal hij de komende twee jaar Melanchthon Schiebroek begeleiden bij het vergroten van taal- en rekenbewust onderwijs.
Betrokken docenten
Op school is er een stuurgroep gevormd met docenten van verschillende vakken, waaronder wiskunde, geschiedenis, Duits en Nederlands. Gezamenlijk met CPS stellen zij een aanpak op die in de hele school en bij alle vakken toegepast gaat worden.
Wilt u meer weten of ideeën delen?
Neem contact op met de taalcoördinatoren Razia Thakoer ([email protected])
en Robert van Atten ([email protected])