Aan het einde van jouw middelbareschooltijd stap jij gediplomeerd, zelfbewust, zelfstandig en met oog voor de ander over naar je vervolgopleiding. Deze uitspraak omvat onze onderwijsvisie. Hieronder is meer informatie te vinden over de uitvoering van onze onderwijsvisie.

Op Melanchthon Schiebroek werken we met de ‘7 Gewoontes’ ontwikkeld door Stephen Covey. Deze gewoontes helpen je om succesvol te zijn in het leven. En wat is dan succes? Dat bepaal je natuurlijk zelf! Maar je moet dan wel weten wat je belangrijk vindt in het leven, waar je naar toe wilt werken en hoe je de juiste keuzes maakt op de weg daar naartoe. En dat doe je bijna nooit alleen, dat doe je met mensen om je heen. De 7 Gewoontes helpen je daarbij.

De 7 G’s: 

  1. Wees pro-actief
    Jij bent de baas over je eigen leven
  2. Begin met het einde voor ogen
    Maak eerst een plan
  3. Belangrijke zaken eerst
    Eerst je werk, daarna pas spelen
  4. Denk win-win
    Iedereen heeft talenten
  5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden
    Luister eerst naar de ander voordat je zelf wat zegt
  6. Zoek synergie
    Samen is altijd beter
  7. Houd de zaag scherp
    Ontspan regelmatig

 

Voorbeelden van Jong Leiderschap in onze school:

  • Spreekavonden waar leerlingen de leiding hebben in het gesprek tussen ouders, school en henzelf.
  • Leerlingen die kiezen voor versnelling, verrijking, ondersteuning en/of huiswerk maken op school.
  • Bovenbouwleerlingen die bijlessen geven aan onderbouwleerlingen.
  • Bovenbouwleerlingen die Masters verzorgen in de onderbouw en activiteiten begeleiden rondom SPRT en KNST.
  • Onze Leerlingenraad die meedenkt en meepraat over de kwaliteit en organisatie van ons onderwijs.
  • De projecten ‘Young Impact’ en de Sunday Foundation waar leerlingen zich inzetten voor anderen.

Sport is de basis voor een gezond lichaam en een gezonde ‘geest’. Sport helpt leerlingen om beter te presteren, uitdagingen aan te gaan en bewuste keuzes te maken. Sport leert om samen te werken in een team, anderen te helpen, omgaan met winnen en verliezen en ook gewoon lekker te ontspannen. Maar bovenal betekent sport: plezier!

Bij de sportlessen kun je het volgende verwachten:

  • fitsporten (bv. aerobic, fitness, bootcamp)
  • teamsporten (bv. voetbal, volleybal, hockey, rugby)
  • ontdekken, ontwikkelen en oriënteren (bv. tennis, boulderen, free running, skaten en onderlinge instructie)

Daarnaast vinden er vakoverstijgende projecten plaats tijdens de activiteitenweken voor elke vakantie. Daarin komen projecten naar voren als bewegen en gezondheid in samenwerking met het vak biologie of trampolinespringen in samenwerking met het vak natuurkunde of sportjournalistiek in samenwerking met het vak Nederlands.

Kunst-leerlingen maken in de eerste klas kennis met verschillende kunstdisciplines. In de lessen van (gast)docenten staat ontdekken centraal. Door korte opdrachten en projecten komt de leerling achter zijn interesses en onontdekte talenten.

In de tweede klas gaat de kunst-leerling de diepte in. In uitdagende projecten werken leerlingen samen aan projecten, bijvoorbeeld over het relevantie onderwerp fast-fashion.

In de kunst lessen doorloopt de leerling een creatief proces. De leerling krijgt een opdracht in de vorm van een creatief ‘probleem’ en moet door middel van onderzoek tot een creatieve oplossing komen. De opdrachten zijn op het gebied van podiumkunsten (toneel, dans en muziek), beeldende kunst (fotografie, tekenen, mixed-media), toegepaste kunt (mode en design) en literatuur (story-telling en poezië). Elke opdracht wordt afgesloten met een presentatie zoals een expositie of een optreden.

 

Bij de kunstlessen kun je het volgende verwachten:

  • podiumkunst (bv. toneel, dans, muziek)
  • beeldende kunst (bv. fotografie, tekenen, graffiti)
  • toegepaste kunst (bv. architectuur, design, mode)
  • literatuur (poëzie, roman, novelle)

Masters zijn korte leerroutes van zes lessen. De Masters worden vier keer per jaar aangeboden in leerjaar 1, 2 en 3. De leerling kiest zelf (Jong Leiderschap) welke leerroute wordt gevolgd. Je kunt kiezen voor:

  • Ondersteuningslessen (bijvoorbeeld leesvaardigheid Nederlands, planning & structuur of wiskunde)
  • Verrijkingslessen (bijvoorbeeld EHBO, moestuin, debatteren of programmeren).
  • Extra SPRT of KNST

Naast (vakinhoudelijke) kennis en ondersteuning zijn de Masters gericht op het ontwikkelen van andere vaardigheden, zoals kritisch denken, problemen oplossen, communiceren en mediawijsheid. We noemen deze vaardigheden ook wel “21ste-eeuwse” vaardigheden.

Als kinderen op Melanchthon Schiebroek de brugklas binnenlopen beginnen ze aan een nieuwe fase in hun schoolcarrière, een heel belangrijke en vormende fase. Want natuurlijk bereidt onze middelbare school kinderen voor op het HBO en het WO, maar in de periode zijn kinderen vooral bezig met essentiële vragen: wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? De brugklas vormt echt een brugjaar tussen de periode van de basisschool en de middelbare school.

Dat doen we in de brugklas op de volgende manieren:

  • Het leven in de brugklas speelt zich grotendeels af in een apart brugklasgebouw. Hier hebben de leerlingen hun eigen ingang, pauzeruimte en klaslokalen.
  • Een sterk mentoraat. De mentor speelt in de brugklas een grote rol in het schoolleven van de leerlingen.
  • Wendagen en projectdagen. Voordat het middelbare school leven, met roosters, boeken, en toetsen begint, zijn er wendagen waarin het kennismaken met de klas, de mentor en het gebouw centraal staan. Daarnaast hebben we in de eerste maand van het schooljaar een projectdag waarin de omgang met elkaar centraal staat.

Op deze manier willen we bereiken dat kinderen zich op hun plek gaan voelen op Melanchthon Schiebroek, zowel qua niveau als qua sfeer en omgangsvormen.

In de leerjaren 2 en 3 ligt de focus op het vergroten van de zelfstandigheid van de leerling en werken we toe naar de profielkeuze aan het eind van leerjaar 3. Leerlingen hebben twee jaar lang dezelfde mentor en volgen naast de reguliere vakken de Melanchthon Masters en kiezen voor een verdiepingsprogramma met extra kunst of sport.

 Studiereizen

  • Atheneum-2 gaat naar Ieper – Lille. Doel: oefenen met het spreken van Frans en de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog ervaren op locatie.
  • Gymnasium-2 bezoekt de stad Trier. Doel: kennismaken met de klassieke oudheid.
  • Havo-2 gaat op een driedaags kennismakingskamp in Domburg. Doel: kennismaken met leerlingen, docenten en mentoren.
  • Vwo-3 gaat op studiereis naar Londen. Doel: Engelse cultuur ontdekken en ervaren door onder andere: museum- en theaterbezoek, straatinterviews.
  • Havo-3 gaat op studiereis naar Brugge en Gent: de reis is gericht op Jong Leiderschap.

 Profielkeuze

In klas 3 gaan de leerlingen, na een uitgebreid voorlichtingsprogramma in de profielkeuzeweek, hun profiel kiezen voor de bovenbouw. Zij worden hierbij begeleid door onze decanen. Voor ouders wordt er zowel voor havo als vwo een aparte voorlichtingsavond georganiseerd.

In de bovenbouw kunnen de leerlingen kiezen uit vier profielen:

  • Cultuur & Maatschappij(C & M)
  • Economie & Maatschappij(E & M)
  • Natuur & Gezondheid(N & G)
  • Natuur & Techniek(N & T)

Havo:

Algemeen

Hoe zien wij de havo-leerling op Melanchthon Schiebroek? Wat is eigenlijk een havo-leerling? Wat is zijn of haar belevingswereld, waar liggen de interesses? Waar leiden wij hem of haar voor op en vooral, hoe bereiken we dat hij of zij de opleiding succesvol afrondt, niet alleen bij ons op de havo maar ook later in een vervolgstudie? Wat heeft de havo-leerling nodig om optimaal te presteren? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de leerling het beste uit zichzelf haalt? En hoe kunnen we zorgen voor voldoende diepgang; het gaat immers niet alleen maar om leren en presteren? Met andere woorden: hoe bereiden we hem en haar zo goed mogelijk voor op de maatschappij?

 

Deze vragen zijn voor ons belangrijk omdat wij zo goed mogelijk in willen spelen op de ontwikkeling van de havo-leerling. Onderwijs is écht elke dag anders, en de maatschappij is constant in beweging.

Havo staat voor hoger algemeen voortgezet onderwijs en deze opleiding duurt 5 jaar. De havo bereidt leerlingen voor op het hbo. Het doel van de Tweede Fase, de bovenbouw van het voortgezet onderwijs vanaf klas 4, is niet alleen het continueren van kennisoverdracht, maar ook het aanleren van vaardigheden, zoals kritisch en creatief denken, probleem oplossend handelen en het tonen van jong leiderschap. Daarnaast is er veel aandacht voor het zelfstandiger leren studeren.

Het studieprogramma in de Tweede Fase (klassen 4 en 5) valt uiteen in drie delen:

  • een gemeenschappelijk deel: alle verplichte vakken zoals Nederlands, Engels, lichamelijke opvoeding, culturele en kunstzinnige vorming, het profielwerkstuk en maatschappijleer
  • een profieldeel: de leerling kan kiezen uit vier profielen:
    • Cultuur en Maatschappij
    • Economie en Maatschappij
    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek
  • het vrije deel: in het vrije deel is de leerling onder meer verplicht één vak te kiezen uit de aangeboden mogelijkheden. Welke keuze de leerling kan maken, hangt af van het gekozen profiel.

Havo-4

Het schooljaar begint met een introductiedag waarop de nieuwe havo-4- leerlingen kennis kunnen maken met hun mentor, enkele van hun docenten, en, voor sommigen, een nieuw gebouw. In havo-4 komen verschillende leerlingen samen: niet alleen vanuit onze eigen havo-3 en mavo-4, maar ook van andere scholen uit de buurt.

In de week voor de herfstvakantie vinden de buitenlandse studiereizen plaats. Tijdens deze studiereizen leren leerlingen, docenten en mentoren elkaar beter kennen én maken zij kennis met de cultuur van een ander land. De leerlingen profiteren hier het hele jaar van en voelen zich hierdoor sneller thuis. Onze ervaring is dat leerlingen daardoor ook beter gaan presteren. Daarnaast is het voor leerlingen vaak een ervaring waar ze het jaren later nog over hebben.

Havo-5

Het examenjaar begint met het kiezen van een mentor: elke leerling mag nu zelf zijn begeleider kiezen. Het voordeel hiervan is dat de leerling zijn mentor al kent en dus weet waar hij aan toe is.

Anders dan voorgaande jaren heeft het schooljaar drie periodes: in periode vier doet de leerling eindexamen. Aan het einde van de havo beschikken havo- leerlingen over voldoende kennis en vaardigheden om door te stromen naar een vervolgopleiding. Eventueel is een doorstroom naar vwo-5 mogelijk.

VWO:

In de bovenbouw van het vwo op Melanchthon Schiebroek word je als leerling qua verantwoordelijkheid en zelfstandigheid voorbereid op de overstap naar het vervolgonderwijs op de universiteit (of hogeschool).
De leerstof wordt moeilijker en meer examengericht en daarnaast zijn er voor veel vakken praktische opdrachten, excursies en buitenlesactiviteiten, zoals het bezoek aan de Tweede kamer, de technische universiteit en debatwedstrijden.
Elke leerling volgt naast een aantal verplichte vakken (zoals Nederlands, Engels, wiskunde) verplichte profielgebonden vakken en keuzevakken binnen het gekozen profiel (Cultuur en Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid, Natuur en Techniek) en een vak in de vrije ruimte. In de bovenbouw kunnen leerlingen bij ons examenvakken kiezen die niet elke school aanbiedt, bijvoorbeeld filosofie, maatschappijwetenschappen, muziek en Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM). Ook kunnen zij kiezen voor Cambridge Engels (CAE).
We bieden maatwerk wat betreft uitdaging en extra mogelijkheden door leerlingen bijvoorbeeld extra vakken te laten volgen of te laten versnellen zodat de leerling in een of meerdere vakken eerder examen kan doen.
We stimuleren leerlingen om naast het verplichte schoolwerk ook andere activiteiten te ondernemen door bijvoorbeeld aan de leerlingenraad of het debatteam deel te nemen, door in actie te komen voor een goed doel of door hun creatieve kant te laten zien bij het kersttoneel, Art & Music of het Open Podium.
Ter oriëntatie op de vervolgopleiding bezoeken alle leerlingen een aantal hogescholen en universiteiten en kunnen zij (op afspraak) open dagen en meeloopdagen bezoeken.
Naast aandacht voor de cognitieve kant van de vakken en de vaardigheden die je nodig hebt om op school en in de maatschappij goed uit de voeten te kunnen, vinden wij ook jouw persoonsontwikkeling van groot belang. Wie ben je? Wat kan je? Wat wil je? Wat kan je voor anderen betekenen?
Aan het einde van de middelbare schooltijd op Melanchthon Schiebroek stappen onze leerlingen gediplomeerd, zelfbewust, zelfstandig en met oog voor de samenleving over naar hun vervolgopleiding.

Reis
Je kent ‘m misschien wel, de Griekse held Odysseus. Beroemd tot op de dag van vandaag door zijn slimme listen. Dankzij hem wonnen de Grieken de Trojaanse oorlog. Zijn slimme listen hielpen hem ook om alle avonturen te doorstaan op zijn reis terug naar huis. Het verhaal over de reis van Odysseus is niet alleen een spannend avontuur. Het is ook symbolisch voor de waarde die een reis kan hebben. Jij gaat ook op reis: een reis van zes jaar onderwijs. Durf jij met ons op reis te gaan?

Voor wie is ons gymnasium?
Je bent nieuwsgierig. Je bent leergierig. Je bent geïnteresseerd in hoe de wereld in elkaar zit. Je wilt weten hoe de mens in elkaar zit. Een opleiding op het gymnasium biedt je een vorming die jou helpt om deze vragen te formuleren te beantwoorden en een weg te zoeken voor jouw onderwijsreis.

Wat is het gymnasium?
Als gymnasiast leer je Grieks en Latijn. Daardoor kun je in de bovenbouw de teksten uit de klassieke oudheid in hun originele taal lezen. Maar je leert ook hoe de dichters, de filosofen, de wetenschappers, de politici in de klassieke oudheid met dezelfde vragen worstelden als wij. Je leert zien hoe zij door hun denken de basis legden voor onze westerse beschaving en cultuur, en hoe zij die tot op de dag van vandaag beïnvloeden. ‘Wij staan op de schouders van reuzen’, zei de natuurkundige Isaac Newton. Dat sluit precies aan bij een uitspraak van de klassieke filosoof Aristoteles: ‘Het geheel is meer dan de som der delen.’ Door de klassiekers te kennen, kun je hoger reiken, mag jij op de schouders van die reuzen staan.

Waarom bij ons?
Maar een heel klein percentage jongeren volgt een gymnasiumopleiding. Dat maakt jou uniek. Op Melanchthon Schiebroek ben jij als gymnasiast deel van een kleine, maar sterke afdeling. En die afdeling maakt deel uit van een grote, kleurrijke, dynamische scholengemeenschap, waardoor je midden in de maatschappij staat. We zijn met z’n allen één school, met heel veel eigen gezichten.

Activiteiten
De Idus van Maart – dat is 15 maart, om precies te zijn – was voor de Romeinen een belangrijke dag. Het was de sterfdag van Julius Caesar.
Rondom die datum organiseren wij elk jaar de Klassieke Dag, voor alle leerlingen van het gymnasium. Van brugklas tot en met de zesde klas gaan we die dag aan de slag rondom een klassiek thema, en natuurlijk zorgen we ook altijd voor een feestelijke afsluiting.

Reizen
Natuurlijk blijft het het leukste om wat over is uit de klassieke oudheid met eigen ogen te zien. Daarom gaan we met de tweede klas naar Trier in Duitsland: dat heette vroeger ‘het Rome van het Noorden’, omdat de Romeinse keizer er zou gaan wonen.
In de vierde klas kun je met eigen ogen het Forum Romanum, het Colosseum en de Sint Pieter zien op onze Rome-reis. En wij weten nu al dat dat bij uitstek een reis is die jou méér zal brengen dan alleen het zien van de klassieke hoogtepunten; het is ook een reis naar jezelf. Een hoogtepunt van je schooltijd!
Aan het eind van je opleiding kun je mee op onze tweejaarlijkse Griekenland-reis. We maken een Grand Tour door de Peloponnesos, zwemmen in wat Homerus de viooltjeskleurige zee noemde en flaneren in Athene door dezelfde zuilengalerijen waar Sokrates zo graag liep te filosoferen.

 

Op Melanchthon Schiebroek kunnen leerlingen, die meer kunnen en meer willen, een persoonlijk onderwijsprogramma volgen. In overleg met onze VVV-coördinator maken leerlingen afspraken over hun eigen programma.

‘VVV’ staat voor Versnellen, Verdiepen, Verbreden.
Zo’n maatwerk-traject is niet vrijblijvend. We hanteren bepaalde voorwaarden om hieraan te kunnen deelnemen.

Een persoonlijk programma kan bestaan uit de volgende mogelijkheden:

Versnellen: binnen een leerjaar
Leerlingen kunnen vakken versneld doorwerken en bijbehorende toetsen eerder maken dan hun klasgenoten. Voor de vrijgekomen ruimte (door tijdwinst) wordt een invulling bepaald die past bij de interesses en talenten van de leerling. Zo kan de leerling weer verbreden. Een leerling kan bijvoorbeeld als halverwege het jaar klaar zijn met wiskunde om tijd vrij te maken voor een ander vak.

Versnellen: in een hoger leerjaar
Leerlingen volgen hun lessen voor het betreffende vak in een lesgroep van een hoger leerjaar of werken de leerstof van dat hogere leerjaar zelfstandig door. Een voorbeeld: een leerling uit vwo 4 volgt alvast Frans in vwo 5. 

Verdiepen: vakken volgen op een hoger niveau
Havo-leerlingen kunnen één of meerdere vakken volgen op vwo-niveau. Op het havo-diploma wordt vermeld welk(e) vak(ken) op vwo-niveau zijn afgesloten. Een leerling kan bijvoorbeeld het vak Duits op vwo-niveau volgen en afsluiten, terwijl de rest van de vakken op havo-niveau worden afgesloten.

Verbreden: extra vak volgen in de bovenbouw
Hiermee kan een leerling zich extra profileren in verband met de selectiecriteria bij vervolgstudies, zoals een extra taal voor een leerling die naar de hogere hotelschool wil. Leerlingen met een extra vak volgen dit vak in een lesgroep of ze werken dit vak zelfstandig door met ondersteuning van de vakdocent.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de VVV-coördinator:

mevrouw Sevink ([email protected])

Via onderstaande links vindt u alle informatie betreffende de overgangsnormen en de doorstroom naar Havo-4 of Vwo-5.

Overgangsnormen 2015-2021

Doorstroom naar Havo 4 of Vwo 5