Projectweek december

Nieuws |

In de week voorafgaand aan de kerstvakantie was er weer een succesvolle activiteitenweek. Hieronder een greep uit de activiteiten van deze week.

Voorlichting ‘vapen’ klas 2

Wist je dat vapen net zo verslavend is als cocaïne en heroïne? En dat je van het oproken van één vape al verslaafd kunt raken? En wist je dat twee op de drie jongeren die vapen uiteindelijk gaat roken? Scholieren worden dagelijks geconfronteerd met de verleiding van vapen. Daarom werd er in de projectweek voor klas 2 aandacht aan de risico’s en gevolgen van vapen. Tijdens de interactieve voorlichting ‘vapen #jouwkeuze’ kregen de leerlingen les van een kinderarts die inging op de effecten van vapen. De voorlichting en de training daarna biedt hen de kans om de juiste keuze te maken als het nog kan: er niet aan beginnen.

MDT-project Kunst en Cultuur in H4 

In heel Nederland doen verschillende scholen mee aan het MDT-project (maatschappelijk diensttijd) kunst en cultuur. Een programma dat generaties aan elkaar koppelt om tijdloze thema’s met elkaar te bespreken. Op maandag 18 december was HAVO-4 aan de beurt. Na een introductieworkshop zijn er ontmoetingen georganiseerd tussen onze leerlingen en senioren uit Rotterdam en omstreken. De jongeren gingen in gesprek over het thema ‘toekomstdromen’. De opbrengsten van de gesprekken zullen vervolgens in deel twee van het project in april dit jaar worden omgezet in verhalen en korte films met behulp van professionele filmmakers. De deelnemende senioren zullen uiteindelijk na goedkeuring voor publicatie een gedrukt exemplaar van het boekje ontvangen.  

H4 Kerstbrunch met een internationale twist 

Op woensdag 20 december stond een mooi kerstprogramma gepland voor onze leerlingen uit HAVO-4. Nadat ze tijdens de kerstles met hun eigen mentorgroep onder andere een kerstkaart hadden ontvangen, was het tijd om met z’n allen traditiegetrouw samen te kijken naar het kersttoneel. We sloten de ochtend af met een gezellige kerstbrunch in een sfeervolle aula. Iedereen had de opdracht meegekregen om iets lekkers mee te nemen naar de brunch, iets om samen te delen want met de kerstgedachte luidde het motto: samen spelen is samen delen. Om te zorgen dat niet iedereen dezelfde dingen meenam, vroegen we de leerlingen iets mee te nemen wat kenmerkend is voor specifieke feestdagen van de verschillende culturen die we hier op school hebben. Dat heeft gezorgd voor een kleurrijk buffet. Na het eten vielen nog enkele leerlingen volop in de prijzen tijdens de grote bingoschow!  

H5 Kerstdiner aan de Binnenrotte   Op woensdag 20 december was het ook tijd voor het jaarlijkse kersdiner aan de Binnenrotte met HAVO-5. Na het samen zien van het kersttoneel, gingen we einde middag op pad. Het idee was om een vroeg kerstdiner te houden, zodat iedereen op tijd klaar kon zijn en alle voetbalfans op tijd naar de bekerwedstrijd van Feyenoord konden. Onder het mom van samen delen aten we volgens het principe van shared dining: een buffet samengesteld uit verschillende gangen die vervolgens tegelijkertijd in het midden van de tafels wordt geserveerd om met elkaar te delen. Kortom, voor ieder wat wils!

Kerstviering VWO bovenbouw

Op de laatste dagen voor de kerstvakantie stonden de verschillende kerstvieringen op het programma. In vwo 4 nam iedere leerling zijn/haar culinaire specialiteit mee om met anderen te delen. Met 110 leerlingen aan lange tafels werd genoten van het eten, de muziek van DJ Stijn en de kerstquiz van de mentoren. 

Vwo 5 ging uiteten bij Happy Italy en daarbij waren twee dresscodes: chique óf een foute kersttrui.  Al met al was het een smakelijk, warm en gezellig einde van het kalenderjaar en kijken we uit naar 2024!

Overige Nieuws

Brugklas loting 2024/2025
Brugklas loting 2024/2025
Workshop Spoken Word in samenwerking met Levels
Workshop Spoken Word in samenwerking met Levels
Melanchthon Meet & Match Café
Melanchthon Meet & Match Café
Open Podium Melanchthon Schiebroek!
Open Podium Melanchthon Schiebroek!
‘Mijn kinderen voelen zich hier nu al thuis, terwijl ze nog niet eens hier op school zitten!’
‘Mijn kinderen voelen zich hier nu al thuis, terwijl ze nog niet eens hier op school zitten!’